Úpravy hřebenového řízení u vozů Honda: zkrácení převodu, konstrukční rozdíly a vliv na jízdní vlastnosti

Tiskové zprávy a noviny Honda
Odpovědět
admin
Administrátor
Příspěvky: 87
Registrován: pát 05. lis 2010 15:20:39
Kontaktovat uživatele:

Úpravy hřebenového řízení u vozů Honda: zkrácení převodu, konstrukční rozdíly a vliv na jízdní vlastnosti

Příspěvek od admin »

Hřebenové řízení je ve vozech Honda po desetiletí základním prvkem podvozkové filozofie, která klade důraz na přímé a přesné řízení. Modely jako Civic, Integra, S2000, Accord nebo sportovní varianty Type-R (EK9, EP3, FN2, FK8) jsou známé svými ostrými reakcemi, které jsou zčásti dány právě volbou převodu řízení. V motorsportu a mezi tuningovými nadšenci je pak běžnou praxí zkracování převodu řízení za účelem zrychlení odezvy vozu. Tento článek rozebírá odborně, jakým způsobem toho lze dosáhnout, jaké jsou technické limity, a co je nutné při úpravách zohlednit.

Zkrácení převodu řízení u vozů Honda je efektivní způsob, jak výrazně zlepšit odezvu podvozku a pocit z jízdy – zejména při sportovní jízdě a na uzavřených tratích. Při úpravě je však nutné brát ohled na komplexnost systému řízení jako celku: geometrii, posilovač, mechanické limity i konstrukční návaznosti. Ideálním řešením je výměna celého hřebenového mechanismu za originální sportovní variantu nebo kvalitní aftermarket řešení s ověřeným převodovým poměrem.

Princip převodu hřebenového řízení
V hřebenovém řízení dochází k přenosu rotačního pohybu volantu na lineární pohyb hřebene pomocí ozubeného pastorku. Klíčovým parametrem je převodový poměr řízení, vyjadřující počet otáček volantu potřebných k natočení kol z krajní polohy do krajní. U běžných sériových vozů Honda se pohybuje v rozmezí:

16:1 až 18:1 u běžných modelů Civic, Accord
14:1 až 15:1 u sportovních verzí Type-R
13.8:1 u modelu Honda S2000 (AP1/AP2) – patří mezi nejkratší sériové převody

Krátký převod znamená rychlejší odezvu řízení, méně otáček volantu „lock to lock“, ale i vyšší sílu nutnou k jeho ovládání bez posilovače.



Možnosti zkrácení převodu řízení
Existují tři hlavní technické přístupy, jak převod řízení zkrátit:

Výměna celého hřebene za model s kratším převodem
Nejčistší a nejbezpečnější metoda

Například výměna standardního hřebenu Civic EK4 za kratší hřeben z EK9 Type-R
Převod se tím zkrátí např. z cca 16.2:1 na 14.7:1
Nutná kontrola kompatibility uchycení, délky tyčí a návaznosti na geometrii



Použití aftermarket krátkého hřebene (např. Quaife, MFactory)
Specializované značky vyrábí performance racky s převody až okolo 2.2 otáčky lock-to-lock

Dostupné pro platformy jako EG, EK, DC2, S2000
Nutná kalibrace dorazů, případně omezení rejdu pro běžný provoz


Použití tzv. quick steer kitů
Zásadně levnější, ale méně přesná varianta

Jedná se o excentrické adaptéry montované na táhla řízení (mění geometrii pák)
Mění poměr mezi pohybem volantu a natočením kol, ale nezkracují samotný hřeben
Mohou mít negativní vliv na Ackermannovu geometrii a způsobovat zvýšené opotřebení čepů

Důsledky úpravy převodu řízení
Zkrácení převodu řízení přináší jednoznačnou výhodu v rychlosti odezvy vozu, zvláště na okruhu. Nicméně vyžaduje i úvahu o návazných technických faktorech:

A) Posilovač řízení
Při použití velmi krátkého převodu výrazně narůstá síla potřebná k ovládání volantu
U vozů s EPS může být třeba přeprogramování ECU řízení kvůli ladění účinku
U hydraulických systémů je třeba počítat s vyšším zatížením čerpadla a ventilů


B) Geometrie náprav
Každá změna v délce hřebenu nebo jeho pákovém poměru ovlivňuje Ackermannův úhel
Špatně navržený poměr může způsobit přetáčivost nebo nedotáčivost při plném rejdu
Doporučena následná profesionální 3D geometrie


C) Rejd a dorazy
Zkrácený hřeben nebo quick-steer může zvětšit maximální úhel natočení kol
Nutné osadit mechanické nebo hydraulické dorazy, aby nedošlo ke kontaktu pneumatik s podběhem


D) Vliv na stabilitu ve vysokých rychlostech
Krátký převod může způsobovat přecitlivělost řízení na dálnici
U sportovních vozů s tuhou geometrií a kvalitním podvozkem není problém, u sériových podvozků může být řízení nervózní
Zkrácení převodu řízení v motorsportu Honda
Zkrácený převod řízení je běžný prvek u time-attack, autocross a okruhových vozů značky Honda. Typické aplikace:

Civic EG/EK s B-series motorem a quick rackem (např. Quaife 2.5 turn)
Integra DC2 s originálním Type-R hřebenem (cca 14.4:1)
Honda S2000 – již z výroby velmi ostrý převod, v motorsportu často ponechán sériový
Pro street/track vozy je ideální kompromis mezi převodovým poměrem, pohodlím a stabilitou kolem 14.5:1 až 15.5:1.
Přílohy
przekladnia-maglownica-audi-a6-c7-a7-q7-a8-d4_5.jpg
przekladnia-maglownica-audi-a6-c7-a7-q7-a8-d4_5.jpg (93.74 KiB) Zobrazeno 150 x

Odpovědět